Dag en nacht werken

Om de haag te kunnen aanplanten gedurende de afsluiting van de snelweg, moest Verheij goed plannen. “Een aantal weken geleden hebben we wat voorbereidende werkzaamheden gedaan”, vertelt projectleider Marcel Kers. “En deze nacht was het aanpoten met maar liefst 29 man en een kraanmachinist. Het gebeurt niet vaak dat we met zo veel collega’s tegelijk aan een project werken. Mooi om de saamhorigheid te merken: we gaan met z’n allen voor de volle 100% voor de klus, of dat nu overdag of ’s nachts is.”

Hoge haag

De veldesdoorn, ook wel Spaanse aak genoemd, zorgt straks voor een mooie natuurlijke afscheiding tussen de twee banen van de snelweg. Het is een soort die goed past bij deze streek. De haag is niet veeleisend, groeit snel en heeft veel takken en een mooie herfstkleur. In de middenberm krijgt de haag uiteindelijk een hoogte van 4 meter. Komende winter worden ook de zijbermen ingeplant met deze haag.

Sensoren

Om te bepalen wanneer de haag water nodig heeft, zijn er sensoren aangebracht in de grond. Deze sensoren meten het zoutgehalte, vochtgehalte en andere mineralen in de grond. De data wordt real-time verzonden naar de dashboards van Verheij en daar verwerkt.

“De sensoren zijn via een zender verbonden met het basisstation”, legt GIS-specialist Tim van Heteren uit. “Dat basisstation hangen we hoog op en verstuurt zo via 4G de informatie naar de cloud. Dit koppelen wij weer aan onze GIS-systemen, waarna we de gegevens kunnen analyseren. Zo kunnen we het beste moment van watergeven bepalen en andere interessant locatiedata bepalen.”

De RijnlandRoute

De RijnlandRoute is een nieuwe wegverbinding tussen Katwijk, via de A44, en de A4 bij Leiden. In de toekomst kan het verkeer in de regio Holland Rijnland door deze route beter doorrijden. Waar plek is en mogelijkheden zijn, wordt groen gecompenseerd dat voor de bouw van de RijnlandRoute verwijderd moest worden.